Markup.se

Skånemedia sparar, vill skära ner på 28 tjänster

Posted by in Massmedia, Tidningar, Tidningsdöden

Skånemedia har nu startat den tidigare aviserade sparprogrammet. Ledningen vill minska personalstyrkan på de tre tidningarna i gruppen, Kristianstadsbladet, Ystads Allehanda och Trelleborgs Allehanda, med 28 tjänster (Av totalt cirka 200). Sammantaget ska Skånemedia minska kostnaderna med 30 miljoner kronor på tre år, skriver Medievärlden. Tanken är att personalnedskärningarna ska minska bolagets kostnader med 15 miljoner. Dessutom ska ytterligare 15 miljoner sparas genom sänkta IT-, tryck och annonsproduktionkostnader. Läs mer: – 28 tjänster bort på Skånemedia (Medievarlden.se) – Skånemedia vill minska med 28 tjänster (Journalisten.se)

0

Tidningen Folket varslar 14 av 16 journalister

Posted by in Massmedia, Tidningar, Tidningsdöden

För ganska precis en månad sen skrev vi en artikel om att tidningen Folket blir endagarstidning. Oron hos personalen var då förstås stor hur framtiden skulle se ut och i måndags kom beskedet. 14 av de 16 journalisterna kommer att sägas upp och kvar blir endast chefredaktören och den politiske redaktören enligt en artikel på Folket.se. Tidningen kommer i framtiden produceras fram för allt av frilansare. – Att sparka nästan alla är helt uppåt väggarna. På en lokaltidning får många läsare en personlig relation med journalisterna, det blir ”en kompis…read more

0

SvD.se går om DN.se

Posted by in Massmedia, Tidningar

För första gången någonsin går SvD.se om DN.se i antalet unika besökare under en vecka. Under vecka 16 ökade SvD.se trafiken med 35%. Förklaringen till trafikökningen är fram för allt lanseringen av nya Nliv.se vars trafik bakas in i statistiken för SvD.se. Nliv.se som ersätter E24.se får i sin tur draghjälp från Aftonbladet.se som publicerar Nlivs nyhetsrubriker på sin förstasida. SvD.se besöktes av totalt 1 586 578 miljoner unika webbläsare under vecka 16 och av den trafiken bidrar Nliv.se med 619 000 unika webbläsare. DN.se redovisade under samma vecka 1…read more

0

VK-koncernen satsar på digital tillväxt

Posted by in Massmedia, Tidningar, Tidningsbranchen

VK-koncernen som äger bland annat Västerbottens Kuriren och Västerbottens Folkblad satsar på digital tillväxt. Enligt en artikel på Medievärlden.se så kommer 50% av koncernens intäkter från annonser men endast 10% av annonsintäkterna kommer från digitala kanaler. Men målet är att digital annonsering ska stå för 50% av annonsintäkterna inom fem år. På frågan om koncernen har planer på att börja ta betalt för innehåll på sina sajter inom de närmsta åren svarar VD Sture Bergman: – Ja, vi följer utvecklingen men har idag inga planer på att ta lead i…read more

0

Norge anpassar presstödet för digitala kanaler

Posted by in Massmedia, Tidningar, Tidningsdöden

Norges kulturminister Anniken Huitfeldts presenterade tidigare i veckan ett förslag på hur norges regelverk för presstöd ska anpassas för framtiden och de digitala kanalerna. Tanken med förslaget som nu ska ut på remiss är att presstödet i framtiden istället ska fungera som ett mediastöd och inte kräva en tryckt upplaga. − Vi ser att det pappersbaserade stödet motverkar innovation och utveckling av digitala produkter i verksamheter som får stöd. I en tid när tidningsupplagan går ned, måste vi ha ett mediestöd som kompenserar för detta. En plattformsneutral stödordning blir mer…read more

0

Filter börjar sälja artiklar styckvis

Posted by in Massmedia, Tidningar

Magasinet Filter satsar på digitala format. Enligt en artikel på Dagensmedia.se så kommer Filter inom kort att börja sälja artiklar och reportage styckvis för nedladdning till läs- och surfplattor. Artiklarna kommer att kosta cirka 15 kronor styck och på frågan om det finns några försäljningsmål svarar Filter vd Tobias Regnell: – Vi har inte satt några sådana mål. Det här är ett test, men vi hoppas att det tar fart. Nu handlar det om att få folk att testa formatet. Det ska bli intressant att se hur testet går och…read more

0

Tidningen Folket blir endagarstidning

Posted by in Massmedia, Tidningar, Tidningsdöden

Socialdemokratiska lokaltidningen Folket meddelade idag att de på grund av ekonomiska problem går från sexdagarsutgivning till att bli en endagarstidning. Anledningen är vikande upplagesiffror och ekonomiska problem. “Folket har de senaste åren tappat mellan 400 och 800 prenumeranter per år, och är idag nere på totalt 4100 prenumeranter.”, skriver Dagensmedia.se. Tidningen som har en över 100 år lång historia av både framgångar och motgångar. Precis som många andra Socialdemokratiska tidningar så köptes tidningen upp av den borgerliga konkurrenten på orten under A-pressens krisår. I december 2002 förvärvade Eskilstuna-Kuriren 95% av…read more

0

Åtta nya miljoner till Nyheter24.se

Posted by in Ekonomi & Marknad, Massmedia, Nyheter, Riskkapital, Startups, Tidningar

Nyheter24.se lanserades för snart sex månader sen, bakom nyhetssajten står Douglas Roos och Patrik Sandberg som båda har lång erfarenhet av webbranschen. Grundarna har tillsammans med Rite Ventures investerat 12 miljoner kronor och nu är det alltså dags för en ny runda. Via en nyemission har bolaget tagit in ytterligare åtta miljoner kronor. Finansiering kommer från nuvarande ägarna samt Göteborgsbaserade riskkapitalbolaget KL Ventures. Affärsmodellen bygger helt på annonsintäkter och bolaget räknar med svarta siffror i början av hösten. Från och med nästa vecka redovisar Nyheter24 sin besöksstatistik vi KIA-index, då…read more

0

Sajterna som växer snabbast

Posted by in Ekonomi & Marknad, Massmedia, Nyheter, Statistik, Tidningar, TV, Video

KIA-index har sammanställt utvecklingen för de webbplatser som ingår i nätverket under 2008. Och på första platsen över störst procentuell tillväxt hamnar Bonniers nya matsajt Allt om mat, med en tillväxt på 239%. På andra platsen hamnar Dagens Industri, kanske har finanskrisen gynnat någon i alla fall. Tredjeplatsen plockar Kanal 5 hem, är det kanske satsningen på webb-TV som gett resultat? Topp 5 i procentuell tillväxt 2008: AlltomMat.se, 239% tillväxt DI.se, 94% tillväxt Kanal 5, 85% tillväxt Bilddagboken.se, 43% tillväxt Blogg.se, 41% tillväxt Mer information och statistik hittar du hos…read more

0

Ungdomar väljer webb före papper – Tidningskris?

Posted by in Ekonomi & Marknad, Jobb & Arbetsmarknad, Massmedia, Nyheter, Tidningar

Statistiska centralbyrån (SCB) redovisar i sin nya rapport “IT bland individer och IT i företag” en kartläggning över svenskarna internetvanor. Rapporten visar att 75% av sveriges ungdomar i ålder 16-24 år föredrar att läsa nyheter på internet i stället för i papperstidningar. Andelen sjunker något men inte mycket om man tittar på åldersgruppen 25-34 där 73% väljer webben. Samtidigt rapporterar Dagens Nyheter om “Tidningskrisen i USA“. Till följd av finanskrisen och lågkonjuktur minskar annonsintäkterna både på papper och webb dramatiskt, vilket leder till stora nedskärningar. “Bara under 2008 beräknas mer…read more

0