Markup.se

Svenska Onlinepizza.se säljs för över 250 miljoner

Posted by in Nyheter, Startups

Svenska Onlinepizza.se säljs för över 250 miljoner kronor till tyska företaget Delivery Hero enligt Dagens Industri. Onlinepizza.se grundades i mitten på 2000-talet av Per Anders Bjelkestål, Erik Mellström Byrenius och Dan Castillo som alla tre vid den tiden studerade vid universitet i Linköping. ”Vi gör nu en exit och ’cashar hem’ ett niosiffrigt belopp, mer vill jag inte säga. Avtalet blev klart den 23 mars”, säger Erik Mellström Byrenius, som grundade företaget tillsammans med Per Anders Bjelkstål och Dan Castillo till DI.se. Företaget hade enligt Allabolag.se en omsättning på drygt…read more

0

Spotify har passerat miljonstrecket

Posted by in Ekonomi & Marknad, Guerilla marknadsföring, Marknadsföring, Massmedia, Nyheter, Radio, Startups, Statistik, Viral marknadsföring

Musiktjänsten Spotify har nu över en miljon registrerade användare. Spotify lanserades i oktober förra året och tillväxten accelererar enligt skaparna, marknadsföringen sker framförallt genom att användare tipsar/bjuder in kompisar. För att få tillgång till den reklamfinansierade gratistjänsten krävs fortfarande en inbjudan, vilket troligtvis skapar ännu mera hajp kring tjänsten. Samtidigt kan detta vara ett sätt att undvika överbelastning och säkra kvalitén för användarna. Har du fortfarande inte provat Spotify så kan du få gratis invites hos nedanstående sajter (uppdateras med nya invites dagligen). Gratis spotify invites: – Smexdesign – Spotify…read more

0

Blondinbella knäcker Lunarstorm

Posted by in Bloggvärlden, Ekonomi & Marknad, Online-annonsering, Statistik

Isabella Löwengrips blogg Blondinbella.se visar nu sin besöksstatistik offentligt via SIS-index och statistiken är imponerande. Blondinbella hamnar på en trejde plats på topplistan över stora etablerade webbplatser som Lunarstorm och Svenskafans. Statistiken visar att Blondinbella under senaste veckan haft 308.569 unika besökare, 1.171.541 besök vilket genererat totalt 1.445.193 sidvisningar. Enligt Dagens Media omsätter bloggen cirka 400.000 kronor i månaden på annonsering. Isabella Löwengrips medverkan kan i Lets Dance kan eventuellt dragit upp siffrorna tillfälligt under en period. Det ska bli intressant att följa statistiken framöver. Läs mer: – Så många…read more

0

Åtta nya miljoner till Nyheter24.se

Posted by in Ekonomi & Marknad, Massmedia, Nyheter, Riskkapital, Startups, Tidningar

Nyheter24.se lanserades för snart sex månader sen, bakom nyhetssajten står Douglas Roos och Patrik Sandberg som båda har lång erfarenhet av webbranschen. Grundarna har tillsammans med Rite Ventures investerat 12 miljoner kronor och nu är det alltså dags för en ny runda. Via en nyemission har bolaget tagit in ytterligare åtta miljoner kronor. Finansiering kommer från nuvarande ägarna samt Göteborgsbaserade riskkapitalbolaget KL Ventures. Affärsmodellen bygger helt på annonsintäkter och bolaget räknar med svarta siffror i början av hösten. Från och med nästa vecka redovisar Nyheter24 sin besöksstatistik vi KIA-index, då…read more

0

Sajterna som växer snabbast

Posted by in Ekonomi & Marknad, Massmedia, Nyheter, Statistik, Tidningar, TV, Video

KIA-index har sammanställt utvecklingen för de webbplatser som ingår i nätverket under 2008. Och på första platsen över störst procentuell tillväxt hamnar Bonniers nya matsajt Allt om mat, med en tillväxt på 239%. På andra platsen hamnar Dagens Industri, kanske har finanskrisen gynnat någon i alla fall. Tredjeplatsen plockar Kanal 5 hem, är det kanske satsningen på webb-TV som gett resultat? Topp 5 i procentuell tillväxt 2008: AlltomMat.se, 239% tillväxt DI.se, 94% tillväxt Kanal 5, 85% tillväxt Bilddagboken.se, 43% tillväxt Blogg.se, 41% tillväxt Mer information och statistik hittar du hos…read more

0

Ungdomar väljer webb före papper – Tidningskris?

Posted by in Ekonomi & Marknad, Jobb & Arbetsmarknad, Massmedia, Nyheter, Tidningar

Statistiska centralbyrån (SCB) redovisar i sin nya rapport “IT bland individer och IT i företag” en kartläggning över svenskarna internetvanor. Rapporten visar att 75% av sveriges ungdomar i ålder 16-24 år föredrar att läsa nyheter på internet i stället för i papperstidningar. Andelen sjunker något men inte mycket om man tittar på åldersgruppen 25-34 där 73% väljer webben. Samtidigt rapporterar Dagens Nyheter om “Tidningskrisen i USA“. Till följd av finanskrisen och lågkonjuktur minskar annonsintäkterna både på papper och webb dramatiskt, vilket leder till stora nedskärningar. “Bara under 2008 beräknas mer…read more

0

Tunerec.com en Spotify-dödare?

Posted by in Fildelning, Gratis (Freeconomics), Nyheter, Startups

Sveriges hetaste startup för tillfället är helt klart musiktjänsten Spotify. För två år sen gick det inte en dag utan att jag hörde någon nämna MySpace, som sedan snabbt bytes ut mot Facebook och senaste veckorna har det varit Spotify som varit på allas tungor. Nu lanseras Tunerec.com som utmanar Spotify med ett snarlikt koncept men browserbaserat. Precis som Spotify så är det svenskar som står bakom Tunerec. Bolaget finansieras av privata svenska investerare och utvecklas i samarbete två svenska IT-bolag. “Vi vill addera en social funktion till musiktjänsten och skapa…read more

1

Webbyråerna ökar intäkterna

Posted by in Ekonomi & Marknad, Jobb & Arbetsmarknad, Marknadsföring, Nyheter, Statistik

Webbyråernas intäkter ökade med över 40 procent under 2007 jämfört med föregående år rapporterar både Resume och Dagens Media. Uppgifterna kommer från årets upplaga av Byråboken. Webb och internetmarknadsföring tar en allt större del av marknadsföringsbudgetarna och intäkter för de traditionella reklambyråerna ökade endast med sju procent.

0

Bloggvärde.se vs Kenneth Danielsson på Wisely

Posted by in Bloggvärlden, Ekonomi & Marknad, Marknadsföring, Nyheter, Online-annonsering, Socialamedier

Expressen Fredag har låtit Kenneth Danielsson på kommunikationsbyrån Wisely gör en intäktsanalys på några av Sveriges populäraste bloggar. Sveriges kanske mest kände bloggare Isabella Löwengrip som driver bloggen Blondinbella.se uppskattas ha potensiella annonsintäkter på 240.000 kr i månaden. Själv har hon flera gånger avböjt att kommentera exakt hur mycket hon tjänar, men det har åtminstone finansierat hennes bostadsrätt i Stockholm. Som ett experminent gjorde jag en värdering av Blondinbella.se via Bloggvärde.se. Resultatet där blev ynka 287.839 kr. Ärkerivalen Kenzas.se värderades av Bloggvärde.se till 221.323 kr men enligt Kenneth Danielsson genererar…read more

0

Newsmill bjuder in till debatt

Posted by in Bloggvärlden, Kommunikation, Medborgarjournalistik, Nyheter, Socialamedier, Startups, Webb 2.0

Idag lanserades PM Nilsson, Leo Lagerctantz och Karin Eder-Ekmans nya debattsajt Newsmill.se i beta-version. Newsmill har en egen redaktion som varje dag väljer ut dagens hetaste diskussionsämnen, sedan bjuder de in kända och okända debattörer att skriva eller blogga om dem. Självklart kan läsarna också delta i debatten genom kommentarer på alla artiklar. En nyskapande funktion på sajten är att läsarna har möjlighet att markera viken känsla artikeln ger. Funktionen kallas för “Millning” och funkar så att du som läsare kan välja bland fyra känslolägen som representeras av fyra färger….read more

0

Svenska Google gör miljonförlust

Posted by in Ekonomi & Marknad, Kommunikation, Nyheter, Söktjänster

Google är fortfarande ett av de hetaste IT-bolagen internationellt men i Sverige redovisar man en förlust på 16,2 miljoner kronor. Dessutom har företaget drygt två miljoner i skatteskuld vilket resulterat i tre stycken betalningsanmärkningar hos Kronofogdemyndigheten. Googles svenska informationschef Maria Göth förklarar dock förlusten med förvärvet av svenska företaget Marratech: – Förlusten som redovisas i vår årsredovisning för 2007 är helt enkelt delar av kostnaden för förvärvet av Marratech, säger hon till DN.se. SvenskaGoogle ökade omsättningen från 33,7 miljoner kronor till 79 miljoner kronormellan 2006 och 2007 och enligt Dagens…read more

0

Wyatt smyglanserar positioneringstjänst

Posted by in Geoteknologi, Mobilt, Nyheter, Positionering, Söktjänster, Startups

Positionering anses bli nästa stora trend på internet och nu lanserar Wyatt sajten Lociloci.com, en webbtjänst där du kan se var dina vänner befinner sig. Tekniken är baserad på mobilpositionering vilket innebär att det funkar med alla mobiler. Dock stödjer tjänsten inte Tele2 anslutna mobiler ännu. Telia har sen flera år haft en liknande tjänst med namnet FriendFinder men har aldrig satsat på att marknadsföra den i någon större utsträkning. Lociloci.com är än så länge endast tillgänglig för inbjudna, vill du ha en inbjudan så skicka ett mejl med ditt…read more

0